Wykorzystanie LARP w edukacji

LARP, czyli Live Action Role Playing, to nic innego jak odgrywanie ról w historii prowadzonej przez mistrza gry. Wejście po uszy w świat, w którym możemy eksperymentować i podejmować się wyzwań, jakich nie dostarczy nam codzienność.

Choć wielu osobom kojarzy się to z przebraniami rodem ze średniowiecza, magami, wampirami i innymi mitycznymi postaciami, w konwencji LARP możliwe jest odtwarzanie dowolnego świata, również rzeczywistego. Jednego dnia możemy dołączyć do gangu planującego napad na bank, a innego – przenieść się na statek Magellana, by kontynuować z nim podróż

Ta elastyczność daje niesamowite pole do popisu dla edukatorów. Profesor Andrew Lacanieta z Texas A&M University podsumował te w swojej niedawnej publikacji. W jego ujęciu wystarczy projektować grę typu LARP z punktu widzenia planowanych celów dydaktycznych i potem zadbać o właściwe omówienie, żeby osiągnąć te cele w wysokim stopniu. Immersja i zaangażowanie emocjonalne pozwalają zapamiętać lekcje na dużo dłużej niż w przypadku standardowego warsztatu. Szkoła Østerskov w Danii prowadzi w taki sposób lekcje matematyki, fizyki, historii i języka, a ich uczniowie osiągają wysokie wyniki w testach.

W publikacji znajdziemy też kilka porad, które pozwalają projektować w ten sposób zajęcia:

  • Przed właściwą rozgrywką uczestnicy powinni mieć czas na „wejście w rolę” w krótkiej scence.
  • Niektórzy uczestnicy mogą niechętnie odgrywać znaczące role, warto zróżnicować pod tym względem scenariusz i dać im możliwość wyboru. Przydatne też może być przygotowanie sytuacji, w których gracze prowadzą interakcje w mniejszych grupach.
  • Historię warto budować na podstawie modelu podróży bohatera.

Wygląda na to, że LARP ma ogromny potencjał do tego, żeby wpływać na postawy i wyrabiać nowe kompetencje w bezpiecznym środowisku. Pisanie własnego scenariusza może być dużą barierą wejścia, jednak gdy się odważymy, to mamy gotowy produkt. Na początek pomocna może być baza larpbase.pl, w której można czerpać inspirację.

Źródło:
Lacanienta, A. (2020). Live Action Role-Play as Pedagogy for Experiential Learning. SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education, 1–7. doi:10.1080/1937156x.2020.1718035