Naukowcy z York Management School i Warwick Business School przeprowadzili analizę 1444 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii szukając odpowiedzi na pytanie – czy kwalifikacje pracowników pełniących rolę HR w firmie wpływają na efekty organizacji? Z ich publikacji można się dowiedzieć nie tylko nieco więcej o roli zespołu HR w firmowej produktywności, ale też poznać gotowe do wdrożenia praktyki zwiększające wydajność. W tym artykule opisałem najważniejsze lekcje z lektury.

High Performance Work Practices (HPWP)

W swojej pracy naukowcy powołują się na badania Coombs i Subramony, dowodzące, że praktyki HPWP wpływają korzystnie na zaangażowanie pracowników, zmniejszoną absencję, zwiększoną produktywność, jakość produktów i obsługi i wreszcie — poprawę wyników finansowych. Czym są te praktyki? Odpowiedzi możemy znaleźć w załączniku do publikacji. To całkiem konkretna lista:

  1. Testy rekrutacyjne. Podczas obsadzania wakatów stosuje się testy osobowości lub testy wydajności/kompetencji dla personelu niemenedżerskiego
  2. Proces onboardingowy. W organizacji funkcjonuje proces onboardingowy dla nowych pracowników
  3. Czas na rozwój. Przynajmniej sześćdziesiąt procent pracowników  otrzymało w ciągu ostatnich 12 miesięcy czas wolny od codziennych obowiązków służbowych w celu odbycia szkoleń.
  4. Rekrutacja wewnętrzna. Kandydaci wewnętrzni mają pierwszeństwo przed kandydatami zewnętrznymi, przy podobnych predyspozycjach podczas obsadzania wakatów.
  5. Premia za wyniki. Pracownicy wyróżniający się wydajnością mogą liczyć na premię za wyniki. Prowadzona jest w tym zakresie regularna ocena.
  6. Analiza potrzeb szkoleniowych. Pracownicy odbywają regularny proces ewaluacji, którego celem jest określenie ich ścieżek rozwojowych i potrzeb szkoleniowych.
  7. Praca zespołowa. Pracownicy współpracują w ramach zorganizowanych zespołów, w których mogą liczyć na pomoc w rozwiązywaniu wyzwań i podejmowaniu decyzji.
  8. Regularne spotkania. Zespoły spotykają się przynajmniej raz w tygodniu i przynajmniej 10% czasu tych spotkań jest poświęcone na wolne wnioski współpracowników.
  9. Otwartość na sugestie. Problemy rozwiązywane są na drodze konsultacji, a nie negocjacji.
  10. Analiza satysfakcji. Przynajmniej raz na dwa lata (choć ja sugerowałbym raz do roku!) prowadzona jest analiza satysfakcji pracowników.
  11. Grupy robocze. W firmie istnieją zróżnicowane grupy, których celem jest praca nad strategicznymi dla pracowników wyzwaniami.
  12. Różnorodność obowiązków. Przynajmniej raz w tygodniu pracownicy angażują się w działania odległe od ich codziennych obowiązków.
  13. Przestrzeń na niezadowolenie. W firmie istnieją procedury zgłaszania skarg i zażaleń. Menedżerowie pośredniczą w rozwiązywaniu ich.
  14. Regularna komunikacja.  Do dyspozycji pracowników oddanych jest przynajmniej cztery z kanałów komunikacji: tablice ogłoszeń, kaskadowanie informacji, newsletter, wiadomość do wszystkich pracowników, wiadomości w intranet, komunikatory firmowe.
  15. Przekazywanie informacji. Pracownicy są na bieżąco informowani o planach inwestycyjnych, sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, planach związanych z zatrudnieniem.
  16. Wsparcie rodziców. W firmie wdrożone są rozwiązania elastycznych godzin pracy lub inne udogodnienia pozwalające na opiekę nad dzieckiem, lub osobami starszymi w rodzinie.
  17. Równe szanse. Rekrutacja, selekcja, polityka wynagrodzeń i procedury awansowe są monitorowane pod względem pośredniej dyskryminacji ze względu na płeć, pochodzenie, niepełnosprawność, wiek, przekonania.
  18. Bezpieczeństwo zatrudnienia. W firmie nie prowadzi się przymusowych zwolnień, a okresy wypowiedzenia pozwalają na bezpieczne znalezienie nowego miejsca pracy.

Ile z tych praktyk jest wdrożonych u Ciebie w firmie? Ku mojemu zaskoczeniu — średnio wśród firm biorących udział w badaniu wdrożonych było mniej niż 7 na 18 praktyk! Wygląda na to, że rzeczy, które wydają się standardowe wcale standardowe nie są…

Kwalifikacje HR i efektywność w firmach

Publikacja Kirkpatricka i Hoque z tego roku pokazała, że ich wdrożenie wciąż wpływa istotnie na efekty zespołów i wyniki finansowe firm. Co wpływa z kolei na to, czy praktyki HPWP są w firmach wdrożone? Dostępność osób, które pracują na specjalistycznym, HRowym stanowisku i poziom kwalifikacji tych osób. Autorzy w podsumowaniu swojej publikacji podkreślają, że choć w świecie biznesu zakorzeniony jest głęboko cynizm dotyczący roli HR, jego wpływ na wyniki firmy jest znaczący. Stoją na straży tego, czy praktyki budujące zaangażowanie i efektywność są prawidłowo wdrożone. A im mają większe doświadczenie, tym więcej takich praktyk znają!

Źródło

Kirkpatrick, I., & Hoque, K. (2021). Human resource professionals and the adoption and effectiveness of high‐performance work practices. Human Resource Management Journal, July, 1–22. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12403