Naukowcy z York Management School i Warwick Business School przeprowadzili analizę 1444 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii szukając odpowiedzi na pytanie – czy kwalifikacje pracowników pełniących rolę HR w firmie wpływają na efekty organizacji? Z ich publikacji można się dowiedzieć nie tylko nieco więcej o roli zespołu HR w firmowej produktywności, ale też poznać gotowe do wdrożenia praktyki zwiększające wydajność. W tym artykule opisałem najważniejsze lekcje z lektury.
High Performance Work Practices (HPWP)
W swojej pracy naukowcy powołują się na badania Coombs i Subramony, dowodzące, że praktyki HPWP wpływają korzystnie na zaangażowanie pracowników, zmniejszoną absencję, zwiększoną produktywność, jakość produktów i obsługi i wreszcie — poprawę wyników finansowych. Czym są te praktyki? Odpowiedzi możemy znaleźć w załączniku do publikacji. To całkiem konkretna lista:
- Testy rekrutacyjne. Podczas obsadzania wakatów stosuje się testy osobowości lub testy wydajności/kompetencji dla personelu niemenedżerskiego
- Proces onboardingowy. W organizacji funkcjonuje proces onboardingowy dla nowych pracowników
- Czas na rozwój. Przynajmniej sześćdziesiąt procent pracowników otrzymało w ciągu ostatnich 12 miesięcy czas wolny od codziennych obowiązków służbowych w celu odbycia szkoleń.
- Rekrutacja wewnętrzna. Kandydaci wewnętrzni mają pierwszeństwo przed kandydatami zewnętrznymi, przy podobnych predyspozycjach podczas obsadzania wakatów.
- Premia za wyniki. Pracownicy wyróżniający się wydajnością mogą liczyć na premię za wyniki. Prowadzona jest w tym zakresie regularna ocena.
- Analiza potrzeb szkoleniowych. Pracownicy odbywają regularny proces ewaluacji, którego celem jest określenie ich ścieżek rozwojowych i potrzeb szkoleniowych.
- Praca zespołowa. Pracownicy współpracują w ramach zorganizowanych zespołów, w których mogą liczyć na pomoc w rozwiązywaniu wyzwań i podejmowaniu decyzji.
- Regularne spotkania. Zespoły spotykają się przynajmniej raz w tygodniu i przynajmniej 10% czasu tych spotkań jest poświęcone na wolne wnioski współpracowników.
- Otwartość na sugestie. Problemy rozwiązywane są na drodze konsultacji, a nie negocjacji.
- Analiza satysfakcji. Przynajmniej raz na dwa lata (choć ja sugerowałbym raz do roku!) prowadzona jest analiza satysfakcji pracowników.
- Grupy robocze. W firmie istnieją zróżnicowane grupy, których celem jest praca nad strategicznymi dla pracowników wyzwaniami.
- Różnorodność obowiązków. Przynajmniej raz w tygodniu pracownicy angażują się w działania odległe od ich codziennych obowiązków.
- Przestrzeń na niezadowolenie. W firmie istnieją procedury zgłaszania skarg i zażaleń. Menedżerowie pośredniczą w rozwiązywaniu ich.
- Regularna komunikacja. Do dyspozycji pracowników oddanych jest przynajmniej cztery z kanałów komunikacji: tablice ogłoszeń, kaskadowanie informacji, newsletter, wiadomość do wszystkich pracowników, wiadomości w intranet, komunikatory firmowe.
- Przekazywanie informacji. Pracownicy są na bieżąco informowani o planach inwestycyjnych, sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, planach związanych z zatrudnieniem.
- Wsparcie rodziców. W firmie wdrożone są rozwiązania elastycznych godzin pracy lub inne udogodnienia pozwalające na opiekę nad dzieckiem, lub osobami starszymi w rodzinie.
- Równe szanse. Rekrutacja, selekcja, polityka wynagrodzeń i procedury awansowe są monitorowane pod względem pośredniej dyskryminacji ze względu na płeć, pochodzenie, niepełnosprawność, wiek, przekonania.
- Bezpieczeństwo zatrudnienia. W firmie nie prowadzi się przymusowych zwolnień, a okresy wypowiedzenia pozwalają na bezpieczne znalezienie nowego miejsca pracy.
Ile z tych praktyk jest wdrożonych u Ciebie w firmie? Ku mojemu zaskoczeniu — średnio wśród firm biorących udział w badaniu wdrożonych było mniej niż 7 na 18 praktyk! Wygląda na to, że rzeczy, które wydają się standardowe wcale standardowe nie są…
Kwalifikacje HR i efektywność w firmach
Publikacja Kirkpatricka i Hoque z tego roku pokazała, że ich wdrożenie wciąż wpływa istotnie na efekty zespołów i wyniki finansowe firm. Co wpływa z kolei na to, czy praktyki HPWP są w firmach wdrożone? Dostępność osób, które pracują na specjalistycznym, HRowym stanowisku i poziom kwalifikacji tych osób. Autorzy w podsumowaniu swojej publikacji podkreślają, że choć w świecie biznesu zakorzeniony jest głęboko cynizm dotyczący roli HR, jego wpływ na wyniki firmy jest znaczący. Stoją na straży tego, czy praktyki budujące zaangażowanie i efektywność są prawidłowo wdrożone. A im mają większe doświadczenie, tym więcej takich praktyk znają!
Źródło
Kirkpatrick, I., & Hoque, K. (2021). Human resource professionals and the adoption and effectiveness of high‐performance work practices. Human Resource Management Journal, July, 1–22. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12403