Elementy Marki Osobistej

W zasadzie marka osobista jest dość abstrakcyjnym pojęciem. Naukowcy dowiedli, że wpływa na wyniki rekrutacji do pracy i jest powiązana z późniejszą oceną jakości pracy. Dobrze o tę markę dbać, ale w zasadzie czym jest? To pytanie zadaje codziennie w Google kilkadziesiąt tysięcy osób. Nie brakuje przy tym w wynikach wyszukiwania artykułów prezentujących prywatne opinie, które niewiele mają wspólnego z rzeczywistością. Warto wiedzieć czym marka osobista jest, żeby lepiej nią zarządzać, więc poszukałem tej wiedzy w wiarygodnych źródłach.

Tym zagadnieniem, przy okazji tworzenia narzędzia do pomiaru wartości marki zajął się ostatnio zespół Dr Sergeya Gorbatova z IE Business School w Madrycie. Jego badania potwierdziły trójczynnikowy model, opracowany i wykorzystywany w poprzednich badaniach. Mamy więc prosty przepis na markę osobistą.

Pierwszym składnikiem jest atrakcyjność marki. Marka osobista jest tym atrakcyjniejsza, im wartości przez nią prezentowane są zgodne z wartościami, jakie wyznaje grupa docelowa. Innymi słowy – trudno o markę osobistą, którą pokochają absolutnie wszyscy, ale odpowiednie dobranie eksponowanych wartości może decydować o wielkości tej grupy.

Pytania, które warto sobie zadać w tym miejscu, żeby umocnić swoją markę to:

  • Kim są ludzie z mojej grupy docelowej i co jest dla nich ważne?
  • W jaki sposób mogę przedstawiać te wartości we własnych wpisach?
  • Co robić, kiedy nie wiesz co robić?

Drugim składnikiem jest zróżnicowanie marki. Jak bardzo dana marka wyróżnia się na tle innych? Marka jest tym silniejsza, im łatwiej zapada w pamięć w stosunku do konkurencji. Co robisz, żeby Twoja marka była bardziej „Twoja”? W moim przypadku to dość zauważalne. Bardzo lubię czytać nowe badania i wplatać je w swoje wpisy i szkolenia. Wydaje mi się jednak, że byłbym jeszcze bardziej skuteczny, gdybym skupił się tylko na jednym obszarze tematycznym. To jednak zabiłoby mnie nudą, więc wolę mieć odrobinę pod górkę 😉

Pytania, które warto sobie zadać w tym miejscu, żeby umocnić swoją markę to:

  • Czym wyróżniam się od osób, które działają w podobnej branży?
  • Jakie aspekty mojego życia mogą wzmocnić przekazywane przeze mnie wartości? 
  • Jak mogę wyróżnić się formą, w jakiej prezentuję swoje wartości?

Trzecim składnikiem jest rozpoznawalność marki. Im więcej pozytywnych informacji na temat Twojej marki posiadają odbiorcy, tym marka jest silniejsza. W praktyce oznacza to, że nie da się marki zdobyć jutro, tak jak nie da się jutro mieć pięknych mięśni brzucha, jeśli nie masz ich dzisiaj. Regularne publikowanie postów, lub ich planowanie z wyprzedzeniem będzie sprawiać, że Twoja marka będzie coraz bardziej rozpoznawalna. Gorbatov w swojej publikacji zasugerował, że jest to najbardziej kluczowy z tych trzech czynników.

Pytania, które warto sobie zadać w tym miejscu, żeby umocnić swoją markę to:

  • Co mogę publikować regularnie, żeby o sobie przypominać?
  • Jak mogę stale zwiększać ilość osób, do których docieram?
  • Które moje wpisy budowały największe zaangażowanie i jak mogę tworzyć ich więcej?

Co ciekawe, w badaniach Gorbatova wartość marki osobistej była pozytywnie skorelowana z ekstrawersją, sumiennością, otwartością na doświadczenia i negatywnie skorelowana ze szczerością i pokorą. Wygląda na to, że niektórym jest łatwiej ją budować, a nieśmiałość musimy chować w kieszeń, jeśli zależy nam na pozytywnym wizerunku 🙂

Źródło:
Gorbatov, S., Khapova, S. N., Oostrom, J. K., & Lysova, E. I. (2020). Personal brand equity: Scale development and validation. Personnel Psychology. doi:10.1111/peps.12412