Jutro występuję jako panelista na chyba najbardziej prestiżowej konferencji dotyczącej edukacji dorosłych w Europie. Jaram się jak nie wiem! Jak zwykle odrobiłem zadanie domowe, sprawdzając, co w tym temacie mówili naukowcy w ostatnim czasie. Ostatnio jestem nieco mocniej aktywny na blogu, więc pomyślałem, że zrobię sobie od razu notatki tutaj. W związku z tym, że tematem przewodnim jest edukacja dorosłych w nowych warunkach, przejrzałem artykuły, które były publikowane w tym roku w czasopismach poświęconych temu zagadnieniu i wybrałem kilka z nich. Poniżej znajdziecie króciutkie podsumowania.

Uczymy się nowych zasad funkcjonowania

Wykorzystanie technologii w celu uczenia dorosłych i seniorów. Zbierane są teraz setki studium przypadku, które w przyszłości posłużą do stworzenia ogólnych wzorców. Tu przykład wykorzystania bazy tekstów dwujęzycznych w nauce języka. Przykład z mojej praktyki: W Zoom możemy wykorzystać możliwość zmiany imion, żeby lepiej wczuć się w odgrywanie scenek na szkoleniach.

Oczy zwrócone na tych, którzy i tak już nie czuli się pewnie

Kryzys migracyjny został spotęgowany epidemią. Dystans pomiędzy sytuacją nauczycieli i uczniów w jednej szkole jest tak duży, że są to dwa nierozumiejące się światy. Więcej w tym artykule.

Nietradycyjne staje się nowym tradycyjnym

Tak jak pracownicy, którzy odkryli walory pracy zdalnej, nie zawsze chcą w pełnym wymiarze wracać do biura, tak studenci, którzy odkryli nowe formy studiowania, nie chcą wracać do tradycyjnych. Zdaniem dr Lisy Modenos nie wrócimy już do dawnych form uczenia, rozpoczęła się rewolucja.

Cyfrowa inkluzywność

Dopiero od niedawna temat inkluzywności edukacji zaczął zyskiwać na popularności, a edukatorzy zaczęli poświęcać wiecej uwagi pytaniu – czy moje warsztaty są tak samo dostępne dla każdego i przykładam tyle samo wysiłku, żeby każdy mógł wziąć w nich udział? W związku z pandemią pojawiło się nowe wyzwanie – dbałości o dostępność nauki online, która wyklucza zupełnie inną grupę potencjalnych uczestników. Więcej w artykule Dr Jacqueline M. McGinty.

Studenci proponują usprawnienia

W związku z nagłą cyfrową transformacją wielu nauczycieli i prowadzących było zmuszonych do prowadzenia zajęć online, pomimo że nie mieli do tego przygotowania. Okazuje się, że w wielu takich sytuacjach to uczniowie mogą wspierać ich i proponować usprawnienia, które pomogą im uczyć się lepiej. Może to początek User-Centred Design w edukacji formalnej? Więcej w tym artykule.

Standaryzacja RPL

Nie samym COVID-19 żyje nauka. W artykule Kim Browning możemy przeczytać, że nadszedł czas na standaryzację procesu RPL, czyli Recognition of Prior Learning. To proces, który służy do oceny kompetencji nabytych w innych okolicznościach – przed szkoleniem, przed rozpoczęciem pracy i pozwala na określenie „poziomu wyjściowego”, od którego zaczyna się nauka. W związku z tym, że jest to kluczowe dla efektywności procesu uczenia, nie ma co się dziwić próbom wprowadzenia ogólnokrajowego standardu w ocenie tych kompetencji w Kanadzie.

Pedagogika w walce z kryzysami

W publikacji napisanej przez zespół dr Amandy Slevin czytamy o wykorzystaniu zasad Paulo Freire w prowadzeniu projektów edukacyjnych mierzących się z socjo-ekologicznymi zmianami. Nie znałem wcześniej podejścia pedagogiki emancypacyjnej, więc była to ciekawa lektura pozwalająca trochę rozszerzyć horyzonty, choć odbiega trochę od badań, z jakich zwykle korzystam i miałbym trochę zastrzeżeń co do metodologii 🙂

Motywacja silver generation

Temat szczególnie ważny w dobie utrudnień i podwyższonego ryzyka uczestnictwa osób w podeszłym wieku w edukacji „na żywo” Yi-YIN Lin opisał ilościowe badania dotyczące motywacji wewnętrznej osób starszych do udziału w edukacji. Okazuje się, że kluczowym czynnikiem jest wsparcie prowadzącego i innych uczestników.

Kiedy zaczyna się edukacja dorosłych?

Zdaniem Davida Meiera z Uniwersytetu w Zurychu, osoby poniżej 28 roku życia zwykle nie są gotowe do uczestniczenia w pozaformalnej nauce dorosłych i korzystania z form edukacji nastawionej na samodzielną kontrolę. Może to być spowodowane rozwojem kory przedczołowej, która odpowiada za nasze decyzje i skupienie uwagi.

Kto jest wykluczony z edukacji pozaformalnej?

Badanie przeprowadzone przez Szwajcarskich naukowców pokazało, że, choć podejmowane są tam działania służące włączeniu i wyrównaniu szans migrantów i osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wciąż te szanse nie są tam równe.

Nowe problemy i nowe rozwiązania w projektowaniu kursów eLearning

Coraz bardziej powszechny dostęp do Internetu na świecie pozwala zadbać o potrzeby edukacyjne osób, które do tej pory nie miały takich możliwości. Eli Fianu, Craig Blewett i George Ampong sprawdzali niedawno jak można ułatwić korzystanie z kursów eLearning przez uczących się mieszkających w Ghanie. Wiele z nich od stosunkowo niedawna korzysta z Internetu, więc poznaje go korzystając od razu z technologii, do których my dopiero się przyzwyczajamy, takich jak asystenci głosowi. Jednocześnie radzą sobie gorzej w standardowych i intuicyjnych dla „digital natives” interfejsach, które wymagają trochę wprawy. Więcej w artykule.

Innowacje w edukacji

Badanie prowadzone przez dr Peggy Lambriex‐Schmitz weryfikowało ilościowo wpływ różnorodnych czynników na innowacyjność nauczycieli. Kluczowymi czynnikami było wsparcie przełożonych i regularne inspiracje innowacyjnymi pomysłami innych nauczycieli. Więcej w artykule.

Trenerzy potrzebują rozwijać się w obszarze cyfrowym

Badanie przeprowadzone przez Caroline Bonnes pokazało, że wielu trenerów nie zdobyło wystarczających kompetencji do sprawnego prowadzenia warsztatów online i jest to główny powód ich negatywnego nastawienia do transformacji. Więcej w artykule.

Pytania na szkoleniu skuteczne dla utrwalenia wiedzy, ale nie u wszystkich.

Pytania, takie jak „Które kwestie już zrozumiałeś/aś?”, albo „Czy przychodzą Ci do głowy jakieś powiązania między zawartością filmu a Twoją wiedzą i codziennymi doświadczeniami?” pozwalają przepracować materiał i lepiej go utrwalić. Okazuje się jednak, że nie są one zbyt skuteczne u osób starszych. Nie ma jeszcze wytłumaczenia tego zjawiska. Nie jest to spowodowane ani zwiększonym ładunkiem poznawczym, ani emocjonalnym. Więcej w artykule Kraigera.

Końcowy smaczek – badania Radzia

Sam też prowadziłem badania w Kwietniu. Jeszcze nie zostały opublikowane (ah ten proces recenzji), więc nie mogę o nich napisać za dużo, ale coś zawsze. Mierzyłem czynniki, które odpowiadają za satysfakcję uczestników szkoleń w formule Live Online. Nic tak nie wkurza ich jak problemy techniczne, brak personalizacji i brak możliwości zaangażowania (talking head). Cenią sobie z kolei najbardziej możliwość wdrożenia w praktykę, spójną strukturę i zaangażowanie w wymianę pomysłów. Ah, gdyby faktycznie każdy webinar był prowadzony zgodnie z tymi zasadami…